Både bloggere og influencere er meget vigtige, når man ønsker at lave online markedsføring. Men ofte er der en tvivl om, hvorvidt der er forskel på bloggere og influencere, eller bloggere blot er et synonym for influencere?
Er der stor forskel på bloggere og influencere?
En blogger er i sagens natur en person, som har og skriver på sin blog. Laver en blogger et sponsoreret samarbejde, så er bloggeren faktisk også en influencer? Hvorfor? Fordi, at bloggere på vegne af et brand fortæller sine læsere om et produkt.
Tager vi en blogger, der skriver om bageopskrifter, så kan bloggeren, bruge: En kagerulle, en lækker ny bageform eller noget helt tredje, der gør livet i køkkenet til en leg. Dette produkt, vil læserne så være tilbøjelig til at købe, og på den måde influerer bloggeren sine læsere.
Det vil sige, at en blogger faktisk har to roller: Både at være en blogger, men også en influencer.
For læseren er der ikke nogen nævneværdig forskel. For man læser en blog, for at få nogle gode tips og tricks.
Bloggere og influencere er attraktive
Og netop af den grund – at læserne blot søger information gør – at bloggerne og influencerne på de sociale medier, er attraktive at indgå et samarbejde med, når der skal sælges produkter på nettet.
For alternativet er, at brands selv skal fortælle, hvor gode produkter de har – og det virker bare ikke nær så godt.
Prøv at tænke på, om du vil købe et produkt af en person, som skriger dig ind i hovedet, at her kan du købe verdens bedste produkt – eller – du vil købe en kagerulle af en person, som du ved, er utrolig dygtig til at bage?
Derfor er efterspørgslen efter influencere steget kraftigt på det seneste. Det er ligesom en ketchupflaske. Nu er låget taget af flasken, og ketchuppen er begyndt at fosse ud af flasken.
Og der er intet der tyder på, at trenden med influencer marketing er ved at stoppe. Nærmere tværtimod. Vi er først lige startet. Det kan du læse mere om her, hvor du også får endnu mere at vide om, hvad en influencer og influencer marketing er.