Spørgeskema

Er din virksomhed lidt på bar bund i forhold til hvordan det rent faktisk går i det daglige, så kom til bunds i hvordan virksomheden trives med spørgeskemaer.

Spørgeskema er et godt værktøj for en virksomhed

Spørgeskemaer er ved at være et mere brugt værktøj for især virksomheder, der føler at det er svært at få alle sandhederne på bordet fra de ansatte og kunderne. Det er et værktøj der kan klares både internt i virksomheden men også eksternt for at få et overblik over virksomhedens billede udadtil.

Vi kender alle til den gammeldags ”ris & ros ”-kasse der kunne hænge på væggen de steder man hang ud. Disse kasser ser vi ikke på samme måde længere og det kan derfor være problematisk for en virksomhed at kende til, hvad der egentlig opfattes og opleves ved virksomheden.

Lad dine ansatte ytre sig anonymt med et spørgeskema

Har du f.eks. en café, kan et spørgeskema til de ansatte være guld værd, hvis du som virksomhedsejer, ikke selv arbejder ”på gulvet”, som man siger, når man ikke indgår i den daglige arbejdsgang.

Ved at anonymiserer spørgeskemaerne, så kan de ansatte også lettere give udtryk for deres ærlige mening, uden at frygte et skævt elevatorblik eller lignende næste gang chefen kigger forbi. Dette er selvfølgelig dårlig stil uanset og er forhåbentlig kun noget som man som ansat frygter men muligvis har overtænkt.

Hovedsagen er, at den ansatte kan ytre sig frit fra leveren. Det kan være en hård vind direkte i øjnene og evt. med en smule sandkorn der rigtig kradser i huden, når ærligheden kommer frem, men som virksomhedsejer bør det anses som konstruktivt og i stedet som noget der kan arbejdes ud fra.

Det kan selvfølgelig også tænkes, at det slet ikke er slemme resultater og så er det jo bare rigtig dejligt. Det kan være en virkelig god pejling for virksomheden om hvor godt det står til og hvor der skal optimeres.